logo mob crni

logo crni

logo crni

T Logo 3c p DE

logo najbolji prijatelj festivala magenta 04

Prijavi se na newsletter

 

Retrospektiva: Màrta Mészáros

martameszaros

Màrta Mészáros (1931.) po završetku studija na moskovskoj Međunarodnoj filmskoj školi VGIK vraća se u rodnu Mađarsku gdje počinje snimati uglavnom dokumentarne filmove. Njezin igranofilmski prvijenac Djevojka (1968.) prvi je mađarski film u režiji žene. Godine 1975. svojom dramom Usvojenje osvaja Zlatnog medvjeda na festivalu u Berlinu i tako postaje prva žena dobitnica te nagrade. Tim filmom privlači međunarodnu pozornost. Njezin sljedeći film, Devet mjeseci (1976.), osvaja nagradu FIPRESCI u Cannesu, a Dnevnik mojoj djeci, koji je dvije godine bio blokiran u Mađarskoj, osvaja Grand Prix u Cannesu 1984. godine. Poluautobiografsku seriju filmova, započetu 1984. godine crno-bijelim ostvarenjem Dnevnik mojoj djeci, nastavlja trima filmovima u boji, Dnevnik mojim ljubavima, Dnevnik mojim roditeljima i Mala Vilma: Posljednji dnevnik. Intimne priče prožima političkim zbivanjima, a događaje prikazuje iz perspektive djevojčice koja se nakon rata i gubitka roditelja vraća u Mađarsku gdje se suočava s poststaljinističkim društvom u kojem su svi potencijalni sumnjivci.

Odabrani filmovi Màrte Mészáros:

Usvojenje (1975.)
Dnevnik mojoj djeci (1984.)
Dnevnik mojim ljubavima (1987.)
Dnevnik mojim roditeljima (1990.)
Nesahranjeni pokojnik (2004.)


ADOPT

USVOJENJE (Örökbefogadás)

REŽIJA: Márta Mészáros
SCENARIJ: Gyula Hernádi, Márta Mészáros, Ferenc Grunwalsky
KAMERA: Lajos Koltai, Márta Mészáros
MONTAŽA: Éva Kármentő
SCENOGRAFIJA: Tamás Banovich
KOSTIMOGRAFIJA: Zsuzsa Vicze
GLAZBA: György Kovács
ULOGE: Katalin Berek, László Szabó

PRODUKCIJA: Hunnia Filmstudio

U središtu su radnje dvije žene: starija udovica Kata i djevojka Anna, koju nemarni roditelji smještaju u dom. Kata je u nesretnoj ljubavnoj vezi s oženjenim muškarcem i pomaže Anni da se oslobodi roditeljskog utjecaja. Anna se udaje, a Kata usvaja dijete iz doma u kojem je Anna nekad živjela.

1975. 89' Mađarska 
35 mm crno-bijeli 

Berlinale 1975 (Zlatni medvjed)

MYCHILDRENEVENT

DNEVNIK MOJOJ DJECI (Napló gyermekeimnek)

REŽIJA: Màrta Mészáros
SCENARIJ: Balázs Fakan, Márta Mészáros
KAMERA: Nyika Jancsó (Miklós Jancsó Jr.)
MONTAŽA: Éva Kármentő
SCENOGRAFIJA: Éva Martin
KOSTIMOGRAFIJA: Fanny Kemenes
GLAZBA: Zsolt Döme
ULOGE: Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Jan Nowicki

PRODUKCIJA: Mafilm

Juli se 1947. godine vraća iz Sovjetskog Saveza u rodnu Budimpeštu gdje je s roditeljima živjela u egzilu. Obilježena traumama iz prošlosti, koje uključuju i gubitak roditelja, sa zgražanjem gleda na staljinističko ugnjetavanje u njezinoj zemlji. Film je izraz duha i borbi iz prošlosti. Riječ je o strastvenom, ali kritičkom prikazu osobnog i političkog buđenja ispričanom na beskompromisno nesentimenalan način. Film je više od desetljeća bio pod cenzurom.

1984. 106' Mađarska 
35 mm crno-bijeli 

Cannes Film Festival 1984 (posebna nagrada žirija)

DIARYLOVERSCLANAK

DNEVNIK MOJIM LJUBAVIMA (Napló szerelmeimnek)

REŽIJA: Màrta Mészáros
SCENARIJ: Márta Mészáros, Éva Pataki
KAMERA: Nyika Jancsó
MONTAŽA: Éva Kármentõ
SCENOGRAFIJA: Eva Martin
KOSTIMOGRAFIJA: Fanny Kemenes
GLAZBA: Zsolt Döme
ULOGE: Ágnes Csere, Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Mária Ronyecz, Jan Nowicki

PRODUKCIJA: Mafilm

Nastavak filma Dnevnik mojoj djeci smješta radnju između 1949. i 1956. godine odnosno počinje ondje gdje se prethodni film zaustavlja, a staje u izuzetno traumatičnom razdoblju za Mađarsku. Film daje iskren osobni prikaz pedesetih godina u Mađarskoj.

1987. 141' Mađarska 
35 mm boja 

Berlinale 1987 (Srebrni medvjed)

DIARYFORFATHERANDMOTHEREVENT

DNEVNIK MOJIM RODITELJIMA (Napló apámnak, anyámnak)

REŽIJA: Márta Mészáros
SCENARIJ: Márta Mészáros, Éva Pataki
KAMERA: Nyika Jancsó
MONTAŽA: Éva Kármentõ
SCENOGRAFIJA: Éva Martin
KOSTIMOGRAFIJA: Fanny Kemenes
GLAZBA: Zsolt Döme
ULOGE: Zsuzsa Czinkóczi, Jan Nowicki, Mari Töröcsik, Ildikó Bánsági, Anna Polony

PRODUKCIJA: Budapest Film Studio/Hungarofilm

Zadnji film iz djelomice autobiografske trilogije obrađuje događaje iz vremena protusovjetskog ustanka u Budimpešti. U filmu gledamo priču Jánosa, ljubavnika njezine tete, koji je sudjelovao u ustanku.

1990. 119' Mađarska
35 mm boja

NESAHRANJENICLANAK

NESAHRANJENI POKOJNIK (A temetetlen halott)

REŽIJA: Márta Mészáros
SCENARIJ: Márta Mészáros, Éva Pataki
KAMERA: Nyika Jancsó
MONTAŽA: Éva Kármentõ
SCENOGRAFIJA: István Ocztos
KOSTIMOGRAFIJA: Katalin Jancsó
GLAZBA: Zygmunt Konieczny
ULOGE: Jan Nowicki, György Cserhalmi, Marianna Moór, Lili Horvath

PRODUCENT: Attila Csáky
PRODUKCIJA: Cameofilm
KOPRODUCENTI: Igor Hudec, Michal Kwiecinski
KOPRODUKCIJE: Ars Media (SK), Akson Studio (PL), Polish TV, TVP SA – Film Agency

Imre Nagy, komunistički premijer od 1953. do 1956. godine, postao je simbol Mađarske revolucije koju je grubo skršila Sovjetska armija. Nagy i njegova liberalna vlada zalagali su se za to da gospodarstvo kojim upravlja država i njegove socijalne dobrobiti budu povezane s političkom demokracijom. Zatvoren je, no usprkos prisili nikada nije priznao radničko-seljačku vladu Jánosa Kádára. Nakon namještenog suđenja i pogubljenja pokopan je anonimno 1958. godine. Godine 1989. napokon je pokopan uz sve državne počasti.

2004. 127' Mađarska, Slovačka, Poljska
35 mm boja, crno-bijeli

Karlovy Vary International Film Festival 2004

Retrospektiva na 63. Puli

image

Lokacije

14 festivalskih lokacija

Opširnije
predsjednica hr

Min kulture logo

GRAD PULA LOGO

zupanijodjelzakulturu
CROATIAOSIGURANJE