Od 1895. godine i početka filma pa sve do 2015. godine u Hrvatskoj je o temeljnoj sastavnici svakog filmskog djela, scenariju, objavljena tek jedna jedina knjiga, ona Branka Belana iz 1960. godine Scenarij – što i kako. Trebalo je proći još više od pola stoljeća ne bi li se dočekao priručnik Jasmine Kallay Napiši scenarij. Suočeni s tim činjenicama, u Pulskom filmskom festivalu odlučili smo brzo reagirati i u skladu s vlastitim principom pri postavljanju programa PulaPROfessional (koji se fokusira na sva filmska zvanja!) u goste pozvali četiri dobre poznavateljice scenarističke problematike: Jasminu Kallay, Rebeccu Lenkiewicz, Kate Leys i Jelenu Paljan.
Na predavanjima, koja će pokriti osnove koncipiranja, pisanja, uređivanja, ali i promocije filmskog scenarija, svi zainteresirani akreditirani profesionalci na ovogodišnjem festivalu dobit odgovore na osnovna pitanja koja muče sve scenariste na svijetu: kako smisliti, a potom napisati scenarij za film koji će se jednog dana snimiti, a na kraju i rado gledati.
PREDAVANJA:
SJEĆANJE NA IZGUBLJENE PRIČE
Predavačica: Rebecca Lenkiewicz
HGK 1, 13. srpnja u 12:00
Tijekom ovoga predavanja obrađivati će se tema pisanja o ljudima koji bi inače pali u zaborav. Govorit će se o procesu pisanja te o odnosu između koscenarista. Zašto čovjek piše? Otkud poriv da se ispriča priča? Uvijek pišem o osobama koje su outsideri ili o onima koji to nisu, ali se ne uklapaju u društvo. Pisala sam o slikaru Turneru, o sufražetkinjama, o časnoj sestri Židovki te o različitim ljudima koji se nisu mogli uklopiti. Govorit ću o toj viziji i o tome kako pisati priče u suradnji s redateljem. Rebecca Lenkiewicz prva je dramatičarka koja je napisala izvornu kazališnu predstavu o sufražetskom pokretu, slavnu dramu Her Naked Skin koja je izvedena na pozornici Olivier londonskoga kazališta National Theatre. Neke od njezinih kazališnih predstava su Soho – A Tale of Table Dancers, The Night Season i Shoreditch Madonna. Rebecca je zajedno s redateljem Pawelom Pawlikowskim napisala scenarij za film Ida koji je osvojio brojne nagrade, uključujući i Oskara za najbolji strani film 2015. godine, nagradu BAFTA 2016., nagradu Spirit, nagradu za najbolji film na Londonskom filmskom festivalu i brojne druge. Nedavno je napisala scenarij za film koji će režirati Kristin Scott Thomas. Surađivala je na scenariju za The Sweet Life, Disobedience, a trenutačno radi sa Steveom McQueenom i Rainmark filmom na sedmosatnoj drami za BBC. Piše i radio drame. |
PRIČA I SCENARISTIKA: PRIPOVIJEDANJE NA FILMU
Predavačica: Kate Leys
HGK 1, 14. srpnja u 12:00
Pripovijedanje je najvažnija stvar kojom se čovjek bavi. U podlozi svakoga scenarija nalazi se priča. No što je priča? Čemu ona služi? Kako priče funkcioniraju? Razlikuju li se filmske priče od drugih priča? I ono što je najvažnije, kako scenaristi mogu primijeniti svoje razumijevanje priča i pripovijedanja na pisanje scenarija?
|
DISKRETNI ŠARM KLASIČNE DRAMATURGIJE
Predavačica: Jelena Paljan
HGK 1, 14. srpnja u 13:30
Jelena Paljan u svojem će predavanju govoriti o trima kratkometražnim igranim filmovima u kojima gledanje, pogledavanje i progledavanje čini narativnu os ili njezin vrhunac te ustanoviti kako se ona ostvaruje postupcima klasične dramaturgije. Jelena Paljan završila je studij montaže, a potom i dramaturgiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Montirala je dva igrana TV filma, a kao scenaristica i koscenaristica radila je na filmovima Zvonimira Jurića, Marine Andree, Dane Budisavljević i drugih. Koscenaristica je igrane serije Predraga Ličine i niza serija autora Roberta Knjaza. Trenutačno surađuje s Danom Budisavljević na dokumentarno-igranom projektu i s Dubravkom Turić na kratkometražnom filmu u sklopu igranog omnibusa. |
PALUNKO: TRI SCENARISTIČKA PREDAVANJA
Predavačica: Jasmina Kallay
HGK 1, 13-15. srpnja
Palunko je scenaristička platforma Hrvatskog filmskog saveza pokrenuta 2003. godine s radi osnaživanja domaće scenarističke scene i do danas je jedini projekt takvog tipa ne samo u Hrvatskoj nego i u regiji. Tijekom svojih prvih dvanaest godina Palunko se profilirao se kao vodeći rasadnik nezavisnog kratkometražnog scenarija u nas i gotovo da među vodećim mladim imenima hrvatskog filma nema osobe koja nije prošla kroz neku Palunkovu radionicu, pitching i druge aktivnosti. Naglasak rada Palunka pritom je primarno bio na radioničarskim programima, industrijskim događanjima, promicanju scenaristike kao struke i produkciji scenarija novih, mladih autora. Od 2015. godine Palunko se isključivo posvetio razvoju izvaninstitucionalnog i cjeloživotnog scenarističkog obrazovanja iz filma, televizije, transmedije i videoigara, i to kroz dva krovna projekta. Prvi je Scenaristička škola, dvosemestralni edukacijski program, a drugi je multimedijski izdavački projekt Napiši scenarij u sklopu kojeg je nastao istoimeni scenaristički udžbenik, prvi u Hrvatskoj nakon više od pedeset godina. |
Jasmina Kallay je scenaristica, spisateljica i stručnjakinja za transmediju. Magistrirala je scenaristiku na Nacionalnoj filmskoj školi u Dublinu, a doktorirala u području interaktivne scenaristike na Sveučilištu u Dublinu. Njezin roman za mlade, Beat Girl, adaptiran je 2012. godine u dugometražni film i TV seriju koja je 2013. nominirana za Emmyja. Trenutačno razvija kriminalističku seriju United States of Europe u austrijsko-francuskoj koprodukciji. Umjetnička je savjetnica za Kreativnu Europu (Potprogram MEDIA) za film, TV i videoigre, a radi i kao script doctor. Godine 2015. objavila je Napiši scenarij (HFS/Palunko), prvi scenaristički priručnik na hrvatskom jeziku. Jedna je od osnivačica Saveza scenarista i pisaca izvedbenih djela (SPID), u kojemu je i članica Upravnog odbora. |
Kako započeti: Strukturiranje priče od ideje do treatmenta
HGK 1, 13. 7. 2016., u 10:00
Imaš sto ideja za film, ali kako ih pretvoriti u scenarij koji drži vodu? Predavanje će se fokusirati na vježbe koje potiču kreativno razmišljanje i na praktičan će način približiti proces strukturiranja filmske priče.
Alatke i tehnike scenarističkog zanata
HGK 1, 14. 7. 2016., u 10:00
Film je umjetnost, ali scenaristika je ponajprije zanat. Da bi se usvojio zanat, potrebno je naučiti kako se koristiti scenarističkim alatkama i tehnikama. Ovo će predavanje kroz brojne filmske primjere objasniti kako funkcionira dramska ironija, nagovještaj, podmetanje i otkrivanje, prospekcija i retrospekcija.
Što dalje: Poticaji, radionice, producenti i pitching
HGK 1, 15. 7. 2016., u 12:00
Napisao si scenarij – što dalje? Predavanje će obuhvatiti sljedeće teme: na koje se poticaje možeš prijaviti, kako zainteresirati producenta, koje su radionice korisne i kako najbolje pitchati svoj projekt.